در دنیای محاسبات حسابداری حقوق و دستمزد یکی از پر اهمیت ترین مباحثی است که کسب و کارها، چه بزرگ و چه کوچک با آن درگیر هستند. محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد و مزایای کارکنان یکی از مهم ترین و در عین حال وقت گیرترین محاسبات بخش های مالی و اداری هر کسب و کاری است. مفهوم حقوق و دستمزد به هیچ وجه پیچیده نیست. واحد حسابداری و افرادی که به عنوان مسئول امور مالی و حسابداری در هر شرکت یا کسب و کاری مشغول فعالیت هستند، باید کارکرد پرسنل را به طور دقیق محاسبه کنند و جزئیات آن را در قالب یک فیش رسمی با عنوان فیش حقوقی به کارکنان ارائه کنند. اطلاعاتی که در مورد حقوق و دستمزد کارکنان وجود دارد باید هر ماه به عنوان هزینه در دفاتر حسابداری ثبت شوند تا در محاسبات مالیاتی هم مورد محاسبه قرار بگیرند. حقوق و دستمزد مبلغی است که به ازای مقدار معینی کارکرد مثلاً هفتگی یا ماهانه به کارگران یا کارمندان پرداخت می شود و مربوط به جبران خدمتی است که یک کسب و کار باید به پرسنل خود در ازای یک دوره زمانی مشخص و در یک تاریخ مشخص پرداخت کند. مبنای محاسبه دستمزد، ساعت است و با حقوق که پرداختی ماهانه است، تفاوت دارد. دستمزد رایج ترین شیوه پرداخت حق الزحمه به کارگران و حقوق متداول ترین شیوه پرداخت به کارمندان است.