• 1403/05/29
  • ارسال شده توسط: همراه حساب
  • بخش: مقالات

در این قسمت از مقاله همراه حساب قصد داریم در مورد راهکارهای افزایش تمرکز در محیط کار بحث کنیم، جهت مشاهده مطالب با ما همراه باشید.

افزایش تمرکز در محیط کار

مقدمه و مفهوم تمرکز

اگر شماهم مدام حواستان پرت میشود و حتی زمانی که سعی دارید کاری را با تمام دقت و به بهترین شکل انجام دهید دچار اشتباه میشوید  یا حرف هایتان را فراموش میکنید مطالعه این مقاله می تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. مشکل عدم تمرکز در محیط کار می تواند باعث کاهش یادگیری و آموزش شود همچنین باعث میشود کارتان را به نحو احسن انجام نداده یا نیمه تمام بگذارید. پس برای حل این مشکل پیشنهاد میکنیم این مقاله از همراه حساب را از دست ندهید. با همراه حساب همراه باشید.

تمرکز چیست؟

به توانایی ذهنی جمع کردن تمام توجه و معطوف کردن آن بر روی موضوعی خاص و تلاش برای پیش‌برد آن کار تا زمانی که به انتها برسد، تمرکز گفته می‌شود. ذهن فرد متمرکز می‌تواند در برابر حواس‌پرتی مقاومت کند و به‌صورت مستمر، انرژی خود را صرف دقت، تحلیل اطلاعات و پیش‌برد مؤثر وظیفه کند.

 

راهکار های افزایش تمرکز در محیط کار

  1. کارهایتان را طبق برنامه ریزی طبقه بندی کنید.

سعی کنید برنامه ریزی و نوشتن کار های روزانه خود را به یکی از عادات محل کار خود تبدیل کنید. به این صورت که هر صبح که به محل کارتان میرسید، لیستی از کارهایی که در آن روز باید انجام دهید را بنویسید. با این کار هم زمانتان را مدیریت کرده و به تمام کارهایتان میرسید هم با پایان رساندن کارها احساس آرامش بیشتری پیدا میکنید.

  1. استفاده از تلفن همراه و اینترنت را به حداقل آن برسانید.

استفاده از گوشی و چک کردن مدام پیام ها در محل کار می تواند باعث از دست رفتن تمرکز شما شود. شاید کنار گذاشتن گوشی برای افرادی که به آن عادت کرده اند در اوایل سخت باشد اما باید بگویم اگر شغلتان را دوست دارید و می خواهید پیشرفت کنید باید این عادت خود را کمرنگ کنید و وقتی مشغول انجام کاری هستید تلفن همراتان روی حالت بگذارید تا با صدای آن رشته ی تمرکز و افکارتان پاره نشود.

  1. کاری که برایتان دشوار است اول از همه انجام دهید.

پیدا کردن زمان اوج عملکردتان راه خوبیست تا بتوانید برنامه ریزی اصولی برای خودتان تنظیم کنید. به بیان ساده تر هر فردی در طول ساعات کاری، زمان هایی پر انرژی تر از بقیه ساعات روز است. این ترفند به شما کمک میکند کارهایی که برایتان دشوار است و علاقه ای به آن ندارید در اولویت قرار دهید و زودتر به اتمام برسانید. جلوگیری از خستگی حین انجام کار یکی از بهترین ترفندهای افزایش تمرکز در محیط کار است.

  1. مرتب و منظم باشید.

میز کار خود را همواره تمیز و مرتب نگه دارید تا باعث به هم ریختن تمرکزتان نشود. همچنین ابزار کارتان در دسترس و آماده باشد تا  مجبور نشوید حین انجام کار برای پیدا کردن ابزارتان از کارتان دست بکشید. درواقع میز کار مرتب نه تنها به افزایش تمرکز در محیط کار کمک می‌کند بلکه انگیزه شما را برای کار کردن هم بالا می‌برد.

  1. ارتباط خود با همکاران را حفظ نمایید.

سعی کنید بین رابطه دوستی و همکاری تعادل برقرار کنید. داشتن رابطه ی دوستانه در محیط کار هر چند میتواند بسیار کمک کننده و آرامش بخش باشد، اما در عین حال دوستی بیش از حد و صمیمیت زیاد در محیط کار باعث میشود بیشتر وقتتان را به صحبت کردن، سرگرمی و غیبت بگذرانید و حواستان از کاری که میکنید پرت شود.

اگر به دنبال یک سایت آموزشی حرفه‌ای میگردید همراه حساب به عنوان یکی از برترین سایت‌های آموزشی در حوزه‌ی حسابداری آماده‌ی همراهی با شما در یادگیری مفاهیم اساسی تا پیشرفته حسابداری است. با دسترسی به دوره های آموزشی حسابداری و تمرینات عملی، مهارت‌های لازم برای موفقیت در حرفه‌ی حسابداری را به دست خواهید آورد. با همراه حساب، بهترین راه برای شروع یک مسیر حرفه‌ای و پیشرفته در حسابداری را تجربه کنید.

  1. پوشه ها و فایل های اضافی در سیستمتان را حذف کنید.

فایل های اضافه ای که مدت هاست روی صفحه دسکتاپ هستند و استفاده نمی کنید می توانند تمرکز تان را بر هم بزنند. شاید متوجه نباشید اما باز کردن همزمان چندین صفحه در نرم افزار باعث میشود میان آن شلوغی تمرکزتان را هم گم کنید. پس هر چند وقت یکبار فایل های اضافی را پاک کرده و تاثیر آن را در افزایش دقت و تمرکزتان ببینید.

  1. دمای هوای محیط را متعادل نگه دارید.

دما یک عامل بیرونی و محیطی است که نقش بسیار مهمی در افزایش یا کاهش دقت دارد و علاوه بر اینکه با تمرکز رابطه ی مستقیمی دارد، می تواند باعث کاهش انرژی نیز بشود. به این صورت که دمای زیاد در محیط کار باعث خواب آلودگی افراد خواهد شد. پس با هماهنگی بین همکارانتان دمای محیط را در تعادل نگه دارید.

  1. زمان استراحت را فراموش کنید.

استراحت در محیط کار به شما کمک می‌کند تا انرژی و تمرکز بیشتری در حین کار داشته و کارایی و بهره وری خود را افزایش دهید. همچنین موجب کاهش استرتان می گردد برای این منظور در طول روز زمانی را برای استراحت و تغذیه خود در نظر بگیرید. با اینکار احساس رضایت بیشتری از خود و شغلتان پیدا خواهید کرد.

  1. از چند وظیفگی دوری کنید.

چندوظیفگی رویکردی به ظاهر بسیار جذاب است، اما در حقیقت معمولا باعث می‌شود که انبوهی وظیفه مختلف را آغاز کنید و هیچ‌ یک را به پایان نرسانید. با کار کردن به این شکل هیچ‌وقت به صورت کامل روی هر یک از وظایف متمرکز نیستید و دائما به حرکت بعدی خود فکر می‌کنید. برای افزایش کیفیت کار خود، زمانی را به کاری واحد اختصاص دهید و پیش از پرش به کار بعدی، همان وظیفه را به‌خوبی پیش ببرید یا به پایان برسانید.

  1. از خواندن اخبار دوری کنید.

منظور از اینکه اخبار نخوانید این است که پیش از رسیدگی به کارهایی که نیازمند تمرکز عمیق شما هستند نباید به سراغ اخبار بروید. اضافه کردن نگرانی‌هایی تازه به اضطراب ‌های قبلی قرار نیست کمکی به تمرکز شما کند. اگر از ابتدا قادر به تمرکز نباشید، خواندن اخبار فقط شرایط را وخیم‌تر خواهد کرد. پس خواندن اخبار را موکول به بعد از اتمام کارتان کنید.

جمع بندی

همانطور که قطعا تا این لحظه خودتان متوجه شده‌اید، دلایل عدم تمرکز بسیار متنوع هستند و برای مقابله با آن باید زمان و انرژی زیادی صرف کرد. ما در این مقاله راهکار هایی برای افزایش و دقت در محیط کار برایتان ارائه دادیم که با رعایت کردن این موارد تا حد نسبتا زیادی می توانید ذهنتان را کنترل کرده و دقت و تمرکزتان را افزایش دهید.