- 1403/06/06
- ارسال شده توسط: همراه حساب
- بخش: مقالات
در این قسمت از مقاله همراه حساب قصد داریم در مورد برگ تشخیص مالیات و نحوه اعتراض به آن بحث کنیم، جهت مشاهده مطالب با ما همراه باشید.
راهنمای مطالعه
مقدمه
دریافت برگ قطعی مالیات که معمولا مالیات قطعی نیز نامیده میشود یکی از سرفصل های مرتبط با امور دارایی است که در این مقاله به بررسی انواع مختلف برگ تشخیص مالیات و مراحل صدور برگ تشخیص ،مهلت و نحوه پرداخت مالیات قطعی و همچنین نحوه اعتراض حضوری و الکترونیکی را به صورت کامل توضیح دادیم. اگر علاقه مند به رشته حسابداری و مباحث مالیاتی هستید این مقاله از همراه حساب را از دست ندهید.
برگ تشخیص مالیات
برگ تشخیص مالیات یا برگه ارزیابی مالیاتی سندی است که توسط سازمان امور مالیاتی صادر می شود و در آن نتیجه مالیات محاسبه شده مودیان بر اساس اظهارنامه ارسالی را اعلام می کند.
مودیان مالیاتی موظف هستند ظرف 4 ماه پس از پایان سال مالیاتی ،اظهارنامه خود را تسلیم اداره امور مالیاتی کنند. اداره مالیات نیز در مقابل مکلف است در طی یک سال پس از ارسال اظهارنامه، آن را بررسی کرده و تا بازه زمانی سه ماه پس از پایان مهلت ذکر شده، برگه تشخیص مالیات را صادر کند.
انواع برگ تشخیص مالیات
سه نوع اصلی برگ تشخیص مالیات وجود دارد که برای هر نوع از مالیات (عملکرد، حقوق و تکلیفی) متفاوت از یکدیگر میباشد و به طور جداگانه برای صاحبان مشاغل و افراد مختلف حقیقی و حقوقی صادر می شود.
- برگه تشخیص مالیات حقوق
- برگه تشخیص مالیات تکلیفی
- برگه تشخیص مالیات عملکرد
برگه تشخیص مالیات حقوق
این نوع برگ تشخیص مالیات برای حقوق کارکنان دولت و بخش خصوصی صادر میشود و به این دلیل می باشد که فرد پرداخت کننده مالیات حقوق در موعد مقرر آن را پرداخت نکرده است و یا کمتر پرداخت کرده است، در این صورت اداره مالیات برای پرداخت کننده برگ تشخیص مالیات حقوق صادر می کند و مبلغ مالیات و جریمه آن را دریافت میکند.فرمول کلی در این حالت عبارتند از:
حقوق و مزایا × نرخ مالیات = مبلغ مالیات حقوق
آیا به دنبال یادگیری حسابداری به صورت حرفهای و کاربردی هستید؟ سایت آموزشی "همراه حساب" بهترین گزینه برای شماست! با دورههای متنوع و جامع ما، می توانید مهارتهای حسابداری خود را تقویت کرده و به دنیای مالی و اقتصادی تسلط پیدا کنید. با آموزشهای حرفه ای حسابداری از مبتدی تا پیشرفته، موفقیت شغلیتان را تضمین کنید.
برگ تشخیص مالیات تکلیفی
این نوع برگ تشخیص مالیات برای اشخاصی صادر میشود که موظف به کسر مالیات از درآمد دیگران و پرداخت آن به دولت هستند. به عنوان مثال، کارفرمایان موظفند مالیات حقوق کارمندان خود را در طی دوره زمانی مشخص کسر و به حساب اداره امور مالیاتی واریز کنند.در صورتی که مودی نسبت به مبلغ مالیات اعتراض داشته باشد وظیفه دارد ظرف یک ماه به صورت مکتوب اعتراض خود را به اداره امور مالیاتی مربوطه اعلام کند، اگر مهلت وی تمام شود و به برگ تشخیص اعتراضی صورت نگیرد، برگ تشخیص وی قطعی میشود. فرمول کلی در این حالت عبارتند از:
مبلغ درآمد × نرخ مالیات = مبلغ مالیات تکلیفی
برگ تشخیص مالیات عملکرد
این نوع برگ تشخیص مالیات بر اساس درآمد و سود یا زیان در یک سال مالی، برای اشخاص حقوقی و حقیقی که فعالیت اقتصادی دارند، صادر می شود. مانند درآمد حاصل از فروش کالا یا خدمات، سود سهام و سایر موارد.
در برگ تشخیص مالیات عملکرد مبنای محاسبات مربوط به درآمد، هزینه، سود یا زیان و مالیات متعلقه؛ بر اساس نوع، محل و کد فعالیت و در نهایت سایر اطلاعاتی هست که توسط مودی در اظهارنامه مالیاتی ارائه شدهاند.
این نرخ مالیات عملکرد برای اشخاص حقوقی و حقیقی بین 10 تا 40 درصد متناسب با نوع فعالیت و میزان درآمد آن ها، بر اساس نرخ های جدول تبصره ماده 139 قانون مالیات های مستقیم محاسبه می شود. فرمول کلی در این حالت عبارتند از:
سود × نرخ مالیات = مبلغ مالیات عملکرد
مراحل صدور برگه تشخیص مالیاتی و مهلت زمان پرداخت و برگ تشخیص مالیات قطعی
مراحل صدور برگه تشخیص مالیاتی
- ارسال اظهارنامه مالیاتی در مهلت زمان داده شده توسط مودی
- بررسی اظهارنامه مالیاتی مودی توسط ممیزان اداره مالیات و صدور برگه تشخیص حداکثر ظرف یکسال پس از ارسال اظهارنامه
- ابلاغ برگه تشخیص توسط ممیز اداره مالیات به مودی ظرف یک ماه پس از بررسی
- قطعی شدن برگه تشخیص مالیات ظرف سی روز پس از ابلاغ به مودی در صورت عدم اعتراض وی
مهلت زمان پرداخت و برگ تشخیص مالیات قطعی
مودیان موظف هستند مبلغ قید شده در برگ تشخیص مالیات را حداکثر تا 30 روز پس از تاریخ ابلاغ، پرداخت یا نسبت به آن اعتراضی را ثبت نمایند. پس از گذشت این مهلت یک ماهه، مبلغ مندرج در برگ مالیاتی، قطعی تلقی میشود و باید از طریق روشهای الکترونیکی و انتخاب گزینه “پرداخت قبضهای مالیات” یا مراجعه حضوری به شعب مالیاتی، طی مهلت مقرر پرداخت شود.
در صورت تأخیر در پرداخت مالیات، جریمه دیرکرد (به ازای هر روز تأخیر، معادل 0.3 درصد) به مودی تعلق خواهد گرفت. مودیان میتوانند در صورت ناتوانی در پرداخت مالیات در مهلت مقرر، باید به اداره امور مالیاتی مربوطه تقاضای استمهال ارائه کنند. پس از بررسی تقاضای مودی و در صورت اثبات عدم توانایی وی، این مهلت پرداخت بیشتر خواهد شد
آرایی که توسط کمیسیون ذکر شده صادر میشود، در یکی از حالتهای زیر صورت میگیرد:
الف) رای به تعدیل: هیات مربوطه با توجه به مدارک ابرازی مودی، مالیات تعیین گردیده را تعدیل مینماید.
ب) دعوت مجدد: این امر در صورتی اتفاق میافتد که ممیز کمیسیون یا نماینده صنف، در جلسه حاضر نباشند، بنابراین مجدد از مودی دعوت میشود.
ج) رای به رفع تعرض: هیات بدوی، مالیات مودی را مطابق با اسناد ارائه شده توسط او، قبول کرده و برگ تشخیص حوزه را رد مینماید.
د) اجرای قرار بدلیل رسیدگی: این رای به دو روش صادر میگردد. در روش اول تیم کارشناسی هیات اختلاف، بررسی را انجام داده و گزارش به هیات ارسال میشود. در روش دوم مجدداً پرونده به جهت رسیدگی به حوزه مالیاتی ارائه شده و تشخیص به هیات ارائه میشود.
ه) رد نمودن شکایت: اگر شکایت مودی پذیرفته نشود، کمیسیون شکایت وی را رد نموده و برگ تشخیص را تایید مینماید.
اقدامات و مراحل اعتراض
اقدامات لازم جهت اعتراض به برگه تشخیص مالیاتی:
- مراجعه مودی به رییس امور مالیاتی و ثبت اعتراض
- بررسی اعتراض مودی توسط رییس امور مالیاتی (در صورتی که با بررسی رییس امور مالیاتی توافقی میان مودی و رییس امور مالیاتی صورت پذیرد، توافق حاصله در پشت برگه تشخیص قید و با تسویه مودی برگ قطعی مالیات صادر میگردد.)
- در صورت عدم توافق میان مودی و رییس امور مالیاتی، مودی موظف است اعتراض خود را به صورت مکتوب در مهلتی یک ماهه بعد از ابلاغ برگه تشخیص، به هیات حل اختلاف مالیاتی که از سه نفر تشکیل شده است، و شامل ممیز مالیاتی، قاضی دادگستری و نماینده صنف یا سازمان حسابرسی یا اتاق بازرگانی میباشد، تسلیم کند.
- ارائه مدارک توسط مودی به کمیسیون ذکر شده
- صدور رای توسط کمیسیون
- ابلاغ رای هیات بدوی به مودی
- اعتراض مودی به رای صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ رای
- ارجاع پرونده به هیات تجدیدنظر مالیاتی و اعلام نظر این هیات و صدور برگ مالیات قطعی
مراحل اعتراض
اولین قدم برای اعتراض به برگ تشخیص مالیات، ورود الکترونیکی به درگاه ملی خدمات مالیات هست، سپس باید هر یک از مراحل زیر را به درستی طی کنید و منتظر بمانید تا نتیجه نهایی اطلاع رسانی شود.
- ورود به سامانه
برای ورود به سامانهی ثبت شکایت، نام کاربری و رمز عبور که در مرحله ثبت اظهارنامه مالیاتی انتخاب شد، را وارد کنید.
- انتخاب از منوی اصلی
پس از ورود به سامانه، از منوی سمت راست صفحه اصلی، بخش خدمات، گزینه “ثبت اعتراضات و شکایات” را انتخاب کنید.
- انتخاب گزینه صحیح
برای ثبت شکایات در برگ تشخیص مالیاتی مورد نظر، بر روی آیکون قلم کلیک و سپس گزینه اعتراض به ممیز کل را انتخاب نمایید.
- ارائه مدارک و مستندات
مودی در هنگام ثبت اعتراض، باید مدارک و مستندات معتبر را به همراه فرم مخصوص به اداره امور مالیاتی مربوطه ارائه کند. تمامی این موارد باید به صورت الکترونیکی در سامانه بارگزاری شوند.
- بررسی اعتراض
اداره امور مالیاتی پس از دریافت اعتراض و مدارک مربوطه، اقدام به بررسی آن میکند. در این مرحله ممکن است از مودی برای ارائه توضیحات بیشتر دعوت شود.
- صدور رای و اعلام نتیجه
پس از بررسی اعتراض، اداره امور مالیاتی رای خود را صادر میکند. این رای نتیجه بررسی، به مودی ابلاغ خواهد شد.
جمع بندی
برای مودیان مالیاتی ،آشنایی با وجود، ماهیت و شرایط استفاده از برگ مالیاتی، امری ضروری است. چرا که در مالیات پرداختی و در نتیجه میزان درآمد و سود نهایی مودیان تاثیر بسزایی می تواند داشته باشد. در این مقاله از همراه حساب به بررسی انواع برگ تشخیص مالیاتی پرداختیم و نحوه اعتراض به آن را بیان کردیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله بهرهمند شده باشید.