• 1403/02/06
  • ارسال شده توسط: همراه حساب
  • بخش: مقالات

در این مقاله از همراه حساب قصد داریم در مورد مفهوم کسب و کار و ویژگی و اهداف آن بحث کنیم، جهت مشاهده مطالب با ما همراه باشید.

مفهوم کسب و کار

مقدمه

کسب و کار به عنوان یک فعالیت اقتصادی جهانی، نقش اساسی در توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و ایجاد ارزش اقتصادی دارد. در این مقاله از مرکز آموزش و کارآفرینی همراه حساب، قصد داریم به تعریف کسب و کار، انواع آن و ویژگی های یک کسب و کار و... مورد بررسی قرار دهیم.

کسب و کار چیست؟

کسب و کار، عبارت است از فرایندی که افراد با قدرت خلاقیت و کارآفرینی خود، فرصت‌های تجاری را از طریق راه اندازی شرکت‌های مختلف ابداع می‌کنند که علاوه بر ایجاد اشتغال  و برای هدفی مشترک تلاش می‌کنند تا نیازهای مشتریان را پاسخگو باشند.

 

ویژگی های کسب و کار چیست؟

رشد پایدار

کسب‌وکارهای موفق می‌توانن رشد پایدار و مستمری در طول زمان داشته باشند و بهبودهای مداوم در عملکرد خود ایجاد کنند. این رشد می‌تواند در افزایش درآمد، سهم بازار، تعداد مشتریان و یا گسترش جغرافیایی کسب‌وکار اشاره داشته باشد.

نوآوری

استفاده از تکنولوژی به منظور بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری و ارائه خدمات و محصولات بهتر، یک ویژگی مهم برای کسب و کارها محسوب می شود. نوآوری و پیشرفت در کسب و کارها می‌تواند رشد و توسعه آنها را تضمین نماید.

ارتباط موثر با مشتریان

کسب‌وکارهای موفق می‌توانند ارتباط خوبی با مشتریان خود برقرار کنند و به درخواست‌ها و نیازهای آنها پاسخ دهند.

 تیم مجرب و قوی

کسب‌وکار موفق برای رقابت در بازار، نیاز به تیم متخصص و کاردان دارد که توانمندی‌ها و مهارت‌های لازم را برای انجام اهداف دارد و محیطی انگیزشی برای ایجاد تعهد و توسعه آنها فراهم می‌کند

رقابت‌پذیری

کسب‌وکار موفق باید توانایی رقابت با رقبا و جذب مشتریان را داشته باشد. این به این معنی است که کسب‌وکار با داشتن مزایا رقابتی مثل کیفیت بالا، قیمت مناسب، خدمات برتروموفق به جذب مشتریان و انتخاب برندهای خود در برابر رقبا شده است.

هدف از کسب و کار چیست؟

اهداف و اولویت‌های هر کسب و کار ممکن است بسته به نوع فعالیت، صنعت، بازار و متغیرهای دیگر متفاوت باشد، اما به طور کلی کسب و کارها تلاش می‌کنند تا با تولید و عرضه محصولات و خدمات، نیازها و خواسته‌های مشتریان خود را برآورده کرده و در عوض به درآمد و سود مناسب برسند.

سود آوری : اهمیت سودآوری به این دلیل است که به کسب و کارها اجازه می دهد تا به رشد خود ادامه دهند و در صنعت خود رقابت کنند. افزایش سودآوری همچنین می تواند به کسب و کارها کمک کند تا منابع مالی خود را از موسسات مالی، سرمایه گذاران و سهامداران تامین کنند..

رشد و گسترش: هدف بسیاری از کسب و کارها، رشد و گسترش آنها در طول زمان است. این فرایند شامل افزایش حجم فروش، توسعه بازارهای جدید، ایجاد شعب و واحدهای جدید و استفاده از فناوری و محصولات پیشرفته است.

انواع کسب و کار

کسب و کار خدماتی

کسب‌وکار خدماتی، کسب‌وکاری است که به‌جای فروش محصولات فیزیکی، به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کند. این مشاغل، خدمات مختلفی مانند خدمات شخصی، تجاری یا اجتماعی را برای بهبود زندگی مشتریان خود ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال، می‌توان به آموزش تناسب اندامِ خصوصی، طراحی گرافیکی، کمک‌های مجازی و مشاور املاک اشاره کرد.

کسب و کار تولیدی

در این نوع کسب و کارها، محصولات فیزیکی تولید می‌شوند. مثال‌هایی از این نوع کسب و کارها شامل تولیدات کارخانه‌ای، تولید محصولات مصرفی، تولید مواد غذایی، تولید لباس و پوشاک و تولید ماشین‌آلات صنعتی است.

کسب و کار اینترنتی (آنلاین)

کسب و کار اینترنتی که به عنوان تجارت الکترونیکی نیز شناخته میشود، هر نوع فعالیت تجاری است که بصورت آنلاین و در بستر اینترنت انجام می شود. یک صاحب تجارت که بخش یا تمام فعالیت تجاری خود را با استفاده از اینترنت انجام میدهد، این نوع کسب و کارها شامل فروشگاه‌های آنلاین، خدمات وب، تبلیغات آنلاین، بازاریابی دیجیتال، تولید محتوا و نرم‌افزارهای مبتنی بر وب می‌باشند.

کسب و کار خانگی

این نوع کسب و کارها در محیط سکونت شخصی و توسط افرادی که در خانه خود کسب و کاری شروع کرده اند، اداره می شوند . مثال هایی از کسب و کارهای خانگی شامل طراحی و ساخت صنایع دستی، تولید غذاهای خانگی، دوخت لباس و محصولات هنری می باشند.

کسب و کار بین‌المللی

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نوع کسب و کار بین‌الملل صادرات و واردات است. به زبان بسیار ساده صادر کردن کالا از کشور بر اساس نیاز سایر کشور‌ها در سراسر جهان و واردکردن کالا به کشور بر اساس نیاز آن کشور را، کسب و کار‌های بین‌المللی در حوزه صادرات و واردات می‌دانند.

با همراهی همراه حساب، می‌توانیدمهارت‌های لازم برای یک حسابدار حرفه‌ای را کسب کرده و به عنوان یک حسابدار ماهر در بازار کار شناخته شوید.

تفاوت مدل کسب و کار با طرح کسب و کار چیست؟

همان‌طور که پیش ‌تر نیز اشاره شد، مدل کسب و کار و طرح کسب و کار 2 معیار کاملاً متفاوت و مجزا هستند که هر یک از آنها نیز ویژگی‌های مخصوص  خود را دارند اما واقعیت این است که این 2 معیار کاملاً به یکدیگر مرتبط هستند و نمی‌توان در طول راه‌اندازی یک کسب و کار یکی از آنها را نادیده گرفت. درحالی‌که یک طرح کسب و کار یا طرح تجاری به‌ صورت مستقیم به توصیف ساختار اهداف مالی یک کسب و کار می‌پردازد، مدل کسب و کار یا بیزینس مدل به بررسی این موضوع می‌پردازد که قرار است جریان پول در کسب و کار به چه شکلی باشد. لازم به ذکر است که مدل کسب و کار نیاز دارد در تمامی مراحل از جذب مشتری و بازاریابی گرفته تا فروش محصول یا خدمت به آنها و حفظ مشتریان به شکلی بهینه رشد پیدا کرده و تمایل یابد. در نتیجه طرح کسب و کار نیز باید متناسب با مدل تغییر کرده و بهبود پیدا کند. به همین دلیل نیز می‌توان گفت که تفاوت اصلی میان مدل کسب و کار و طرح کسب و کار در نکات کلیدی مثل نحوه توسعه آنها، موضوعاتی که مورد تمرکز قرار می‌گیرند، نحوه سازماندهی ایده‌ها و اهداف اصلی آنها است.

طرح تجاری باتوجه‌ به اینکه حجم زیادی از اطلاعات را در برمی‌گیرد، می‌تواند طولانی بوده و پیاده‌سازی آن نیز زمان‌ بر باشد. به همین دلیل معمولاً بیزینس پلن را به شکل مناسبی قالب ‌بندی می‌کنیم. اما باتوجه ‌به اینکه مدل کسب و کار پیشنهادهای ساختاری برای یک کسب و کار است، معمولاً یک سند کوتاه و خلاصه است که در یک صفحه به‌صورت کلی توضیح می‌دهد که نحوه کار یک سازمان در بخش‌های مختلف به چه شکل است و به همین دلیل نیز مطالعه آن برای عموم بسیار راحت می‌باشد. به همین دلیل اگر به دنبال درک بهتر کسب و کارتان توسط مدیران داخلی، سهام‌داران، کارکنان و… هستید، مدل کسب و کار بهترین گزینه‌ای است که می‌توانید ارائه دهید. اما اگر قصد دارید سرمایه‌گذاران جدیدی را جذب کرده و کسب و کار خودتان را به کمک منابع خارجی گسترش دهید، طرح کسب و کارتان دقیقاً همان چیزی است که باید ارائه دهید.