- 1402/10/24
- ارسال شده توسط: همراه حساب
- بخش: مقالات
در این مقاله از همراه حساب قصد داریم در مورد قوانین جدید سامانه مودیان مالیاتی مورد بررسی قرار دهیم، جهت مشاهده مطالب با ما همراه باشید.
راهنمای مطالعه
سامانه مودیان مالیاتی چیست؟
سامانه مودیان مالیاتی، سامانهای است که به منظور ساماندهی و شفافیت مالیاتی در کشور و توسط سازمان امور مالیاتی ایجاد شده است. این سامانه، اطلاعات و دادههای مالیاتی مودیان را به صورت الکترونیکی جمعآوری و پردازش میکند و با استفاده از آن، امکان نظارت دقیقتر و هوشمندانهتر بر فعالیتهای اقتصادی و مالیاتی مودیان فراهم میشود.
بنابراین سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه آنلاین است که به مودیان مالیاتی امکان میدهد تا اطلاعات خود را در آن ثبت کنند. این اطلاعات شامل درآمد، مالیات و عوارض، هزینهها، کسریها، اعتبارات و سایر اطلاعات مربوط به مالیات میشود. با ثبت این اطلاعات، شفافیت بیشتری در حوزه مالیاتی به وجود میآید و امکان اطلاعرسانی بهتر به افراد نیز وجود دارد.
کاربردهای سامانه مودیان
این سامانه در سال ۱۳۹۷ توسط سازمان امور مالیاتی کشور راهاندازی شد و هدف آن افزایش راندمان و شفافیت در جمعآوری مالیات، کاهش هزینهها و زمانبر بودن فرآیندهای مالیاتی، ارتقاء سطح خدمات به مودیان و تسهیل در ارتباط بین آنها و سازمان مالیات است. سامانه مودیان مالیاتی، کاربردهای مختلفی دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- امکان ثبت فاکتورهای الکترونیکی را برای مودیان فراهم میکند. این امر، موجب کاهش هزینههای صدور فاکتور و افزایش سرعت و دقت در ثبت فاکتورها میشود.
- امکان نظارت دقیقتر بر فعالیتهای اقتصادی مودیان را برای سازمان امور مالیاتی فراهم میکند. این امر، موجب افزایش شفافیت مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی میشود.
- امکان ارائه خدمات مالیاتی به مودیان را به صورت الکترونیکی فراهم میکند. این امر، موجب سهولت انجام امور مالیاتی برای مودیان میشود.
- امکان ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد، ارزش افزوده، حقوق و دستمزد، عوارض و حق برخورداری به صورت آنلاین فراهم میشود.
در مجموع، استفاده از سامانه مودیان مالیاتی مزایای متعددی برای مودیان و دولت دارد. این سامانه، موجب کاهش هزینهها، افزایش سرعت و دقت، بهبود نظارت و سهولت امور مالیاتی میشود.
نحوه استفاده از سامانه مودیان
برای استفاده از سامانه، مراحل زیر را باید طی کنید:
- ثبت نام در سامانه مودیان
اولین قدم برای استفاده از سامانه مودیان، ثبت نام در این سامانه است. برای ثبت نام، باید به سایت سامانه مودیان به آدرس tp.tax.gov.ir مراجعه و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید.
- اخذ گواهی امضای الکترونیک
برای ثبت فاکتور در سامانه مودیان، به گواهی امضای الکترونیک نیاز دارید. گواهی امضای الکترونیک، یک کلید امنیتی است که برای امضای الکترونیکی اسناد و مدارک استفاده میشود. برای اخذ گواهی امضای الکترونیک، باید به یکی از مراکز صدور گواهی امضای الکترونیک مراجعه کنید.
- اتصال به سامانه مودیان
پس از ثبت نام و اخذ گواهی امضای الکترونیک، باید اقدام به اتصال به سامانه مودیان کنید. برای اتصال به سامانه مودیان، باید از طریق نرم افزارهای حسابداری یا سامانههای آنلاین حسابداری، اقدام به اتصال به این سامانه کنید.
- ثبت فاکتور
پس از اتصال به سامانه مودیان، میتوانید اقدام به ثبت فاکتور کنید. برای ثبت فاکتور، باید اطلاعات مربوط به فروشنده، خریدار، کالا یا خدمات فروخته شده و مبلغ فاکتور را وارد کنید.
در واقع پس از ثبت نام در سامانه، برای ورود به آن، میتوانید به آدرس tp.tax.gov.ir مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات شخصی مربوط به حساب کاربریتان، در سامانه وارد شوید. در پنل کاربری، شما میتوانید صورتحسابهای خود را در هر زمانی از سال تکمیل کنید. توجه کنید که برای ثبت هر صورتحساب، فقط یک ماه زمان دارید.
قوانین جدید در خصوص سامانه مودیان
بر اساس آخرین تغییرات و بخشنامههای صادر شده در خصوص سامانه مودیان، قوانین جدید زیر اعمال میشوند:
- تمامی شرکتهای دولتی و دستگاههای اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، از تاریخ اول دیماه سال ۱۴۰۱، موظف به استفاده از سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی هستند.
- تمامی اشخاص حقوقی موضوع ماده (۱۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰، از تاریخ اول تیرماه سال ۱۴۰۲، موظف به استفاده از سامانه مودیان هستند.
- تمامی اشخاص حقوقی که در یک سال مالیاتی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال فروش داشته باشند، از تاریخ اول مهرماه سال ۱۴۰۲، موظف به استفاده از سامانه مودیان هستند.
- شرکتهایی که در سال گذشته مالی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال فروش داشتهاند، از ابتدای سال ۱۴۰۲ موظف به اتصال به سامانه مودیان هستند.
- شرکتهایی که در سال گذشته مالی بیش از ۵۰ میلیارد ریال فروش داشتهاند، باید در صورت داشتن شرایط زیر، تا پایان سال ۱۴۰۲ به سامانه مودیان متصل شوند:
-انجام بیش از ۵۰ درصد معاملات خود به صورت الکترونیکی
-داشتن پایانه فروشگاهی
-استفاده از سامانههای حسابداری آنلاین
-فاکتورهایی که به صورت فیزیکی صادر میشوند، اعتبار مالیاتی ندارند.
سایر قوانین جدید در خصوص سامانه مودیان مالیاتی نیز عبارتند از:
- سامانه مودیان امکان استعلام صحت فاکتور، وضعیت فاکتور و اطلاعات فاکتور را فراهم میکند.
- خریدار میتواند فاکتورهای صادر شده برای وی را در سامانه مودیان مشاهده و تایید یا رد کند.
- سازمان امور مالیاتی کشور میتواند از اطلاعات سامانه مودیان برای شناسایی معاملات غیرمجاز و فرار مالیاتی استفاده کند.
با اجرایی شدن این قوانین، سامانه مودیان به ابزاری قدرتمند برای مبارزه با فرار مالیاتی و شفافسازی اقتصاد تبدیل خواهد شد. در قوانین جدیدی که در خصوص سامانه مودیان تصویب شده است، موارد زیر گنجانده شده است:
«این قوانین، نشاندهنده عزم دولت برای شفافیت مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی در کشور است. با اجرای این قوانین، امید است که میزان مالیات دریافتی از مودیان افزایش یابد و منابع مالی دولت برای تامین هزینههای عمومی کشور افزایش پیدا کند».
سخن پایانی
در ادامهی این مقاله از همراه حساب، در مورد نحوه ثبت و اصلاح فاکتور در سامانه مودیان اطلاعات دقیق و کامل در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم که میتوانید با کلیک در اینجا مشاهده فرمایید.