• 1403/04/04
  • ارسال شده توسط: همراه حساب
  • بخش: مقالات

در این قسمت از مقاله همراه حساب قصد داریم در مورد زمان و مدیریت آن در کار و زندگی بحث کنیم، جهت مشاهده مطالب با ما همراه باشید.

مدیریت زمان در کار و زندگی

مقدمه

  اگر شما هم در انجام کار های خود نمیتوانید قدم اول را برداید و شروع کنید یا کار ها را برای خودتان بزرگ و سخت میکنید ،یا توهم شلوغ بودن و نداشتن وقت را بهانه میکنید و از انجام داد کارها عقب میمانید حتما این مقاله همراه حساب را مطالعه نموده بتوانید بر این مشکلات غلبه کنید پیشنهاد میکنیم مقاله رایگان همراه حساب را مطالعه کنید و تاثیر آن را در نحوه مدیریت و زمانبندی تان ببینید.

نکات ویژه مدیریتی

  1. وقتتان را الویت بندی کنید

الویت بندی کلید مدیریت زمان است .برای اینکار الویت های خود را تعیین کنید .ما همه روزی با مجموعه از گزینه ها روبه رو می شویم که وقت و توجه مارا به چالش می طلبد .اگر مشخص نکنیم چه چیزی برایمان مهم است ( و چه چیزی مهم نیست )زمان ارزشمندمان را از دست خواهیم داد.

  1. هدف هایتان را مشخص کنید

در واقع وقتی بدانید مقصد کجاست ادامه دادن مسیر آسان میشود البته برای بعضی از افراد روند تعیین هدفها می تواند هشداری باشد ،زیرا آنها را وادار می کند برای نخستین بار بر خواسته واقعی شان در زندگی تمرکز کنند . هنگامی که تعداد زیادی کار بر دوشمان سنگینی می کند بهترین راه برای رهایی از این سنگینی این است که فهرستی از کارهایی که میخواهید انجام دهید تهیه کنید و مشخص کنید هدفتان از کارهایی که میخواهید انجام دهید چیست و کدام هدف برای شما مهم تر است. با انجام این روش متوجه خواهید شد برخی کارهای روزمره بدون هدف هستند و اهمیت زیادی ندارند و میشود آنها را از لیست حذف یا محدودتر کرد.

  1. وسواس و تعلل را کنترل کنید

چه شما زمانی بسیار طولانی را صرف یک طرح کنید یا اصلا شروع آن را به تعویق بیندازید هر دو ایراد می تواند لطمه بزرگی به وقتتان بزند.

وسواس و کمالگرایی مانعی نا محسوس است و باعث میشود فکر کنید کاری که انجام دادید به حد کافی رضایت بخش نیست و بدون دلیل از ادامه کار منصرف میشوید یا آن را به تعویق می اندازید.

نکته ای برای کنترل کمالگرایی :

سعی کنید کار های کم اهمیت را برای دقایق آخر بگذارید .این کار وادارتان میکند که خصلت کمالگرایی تان را کنترل کنی

  1. عوامل حواس‌پرتی را کنار بگذارید

برای جلوگیری از اتلاف وقت، بهتر است که زمان مشخصی را برای مشاهده پیام‌ها در نظر بگیرید و در طول روز به صورت مکرر آن‌ها را بررسی نکنید. یکی از مهم‌ترین عوامل حواس‌پرتی همین چک کردن دائم شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها است. عامل دیگر حواس‌پرتی این است که همکارهای‌تان یا اگر در خانه کار می‌کنید اعضای خانواده وسط کارتان شما را صدا بزنند و حواس‌تان را پرت کنند. برای این که چنین مشکلی پیش نیاید از آن‌ها خواهش کنید وقتی کار می‌کنید تا زمانی که کار واجبی ندارند سراغ‌تان نیایند.

  1. نه گفتن را بیاموزید.

به بله های اجباری پایان دهید ! همه کارها را به‌تنهایی انجام ندهید؛ افراد دیگری نیز وجود دارند. نباید وقتی که می‌دانید کاری را نمی‌توانید انجام دهید و در حیطه وظایف شما نیست آن را قبول کنید. وظایف و مسئولیت‌ها، باید مطابق با علاقه و تخصص کارمندان تعیین شوند تا بتوانند آن‌ها را در مهلت‌های مقرر انجام دهند.

  1. استرس خود را کنترل کنید

سطوح بالای استرس توانایی شما برای عملکرد خوب در محل کار رو مختل می کنه؛ به همین دلیل خیلی مهمه که سطح استرس خودتون رو مدیریت کنین.

برای حل مشکل استرس میتوان از روش های زیر کمک گرفت

  • مدیتیشن کنین یا یک روش آرامش بخش مشابه رو امتحان کنین
  • ساعات خواب خود را تنظیم کنید و مطمئن شوید به اندازه کافی میخوابید. موعده های غذایی خودتون رو حذف نکنین؛ اگر گرسنه یا خسته باشین بیشتر مضطرب میشین
  • از دخانیات و الکل دوری کنین
  1. از اهمال کاری بپرهیزید

انجام کارهای حاشیه ای که در مسیر رسیدن به اهدافتون قرار ندارند شاید سرگرم کننده و جالب باشند اما مناسب ساعات کاری نیستند. با این کار فقط زمان خودتون رو از دست میدید و مجبورید فردا دو برابر بیشتر کار کنید. برای اینکه بتوانید بر این مشکل غلبه کنید کارهای پیچیده و دشوار رو به وظایف فرعی کوچک تر تقسیم کنید تا کار کلی کمتر دلهره آور و دست نیافتنی به نظر برسد.

  1. چرخه های انرژی تان را بشناسید

همه ما دارای چرخه های طبیعی انرژی هستیم که در طول روز کم و زیاد می شود. این فراز ها و نشیبها می تواند بر کارایی مان تاثیری شدید داشته باشد.  سعی کنید زمانهایی که کم انرژی هستید و زمان هایی که در اوج انرژی و قدرت  هستید را پیدا کنید و کارهایتان را با آن تنظیم کنید .

 

 

جمع بندی

مدیریت زمان تنها درباره مدیریت بر زمان نیست بلکه درباره ی مدیریت نحوه به کارگیری وقتتان هم هست. در این مقاله از همراه حساب تلاش داشتیم در رابطه با مشکلی که روزمره با آن مواجه هستیم راهکار های مفید مدیریت زمان را در اختیار شما عزیزان همراه حسابی قرار دهیم .امیدواریم با مطالعه و تمرین این راهکار ها بتوانید از فرصت هایتان بهترین استفاده را ببرید و با برنامه ریزی بتوانید زمانتان را مدیریت کنید.