• 1403/01/18
  • ارسال شده توسط: همراه حساب
  • بخش: مقالات

نکات مهم بستن سال مالی

مقدمه و نکات

در این مقاله از همراه حساب قصد داریم در مورد ویژگی و خصوصیات حسابدار موفق بحث کنیم، چرا که مرکز آموزش و کارآفرینی همراه حساب در تلاش است که با آموزش های رایگان و اقتصادی حسابداری راه را برای ورود به بازار کار حسابداری آسان کند. شما هم میتوانید آموزش حسابداری مرکز همراه حساب را با کلیک کردن در این قسمت دنبال کنید و بهره‌مند شوید.

 

برای بستن سال مالی باید چند نکات را اجرا کرد :

10 نکته مهم بستن سال مالی

۱شروع فرایند تهیه صورت‌های مالی

قبل از بستن سال، باید تمامی ترازهای مالی شرکت مورد بررسی قرار بگیرد. به همین علت قبل از تهیه صورت‌های مالی پایان سال، بهتر است انبارگردانی شود تا موجودی کالاها به ‌روز شود. همچنین تمامی اسناد مالی اصلاح، به‌ روزرسانی و بایگانی شوند.سپس دفاتر قانونی سال جدید دریافت شوند.

۲انجام محاسبات مالی

در هنگام تهیه صورت‌های مالی در پایان سال باید تمامی محاسبات که تا آن لحظه بلاتکلیف باقیمانده‌اند، رفع تکلیف شوند. این محاسبات در مورد کالاهای موجود در انبار، تنخواه‌ها، گزارشات مالی، پرداخت مالیات، پرداختی به کارکنان (شامل مطالبات آنها مانند عیدی، سنوات، مرخصی، پاداش پایان دوره و..) می‌شود.

۳فرایند ثبت درآمد و هزینه‌ها

در طول سال ممکن است حسابداران شرکت به چند علت فرصت ثبت درآمدها و هزینه‌های شرکت را نداشته باشند. همچنین ممکن است برخی از درآمدها و هزینه‌ها مشخص نباشند. در پایان سال مالی تمامی درآمدها و هزینه‌ها باید ثبت شوند. اگر شرکت طلب یا بدهی دارد باید اسناد مرتبط با آن نیز ثبت شود.

۴تهیه لیست بدهکاران، بستانکاران و پروژه‌های فعال شرکت

بسیاری از شرکت‌ها با پیمانکاران همکاری می‌کنند. بسیاری از هزینه‌های پیمانکار بر عهده شرکت است. تهیه لیستی از بدهکاران، بستانکاران و پروژه‌های شرکت در سال جاری اهمیت دارد. همچنین آخرین اطلاعات حساب‌های بانکی شرکت باید در صورت‌های مالی درج شود.

۵کنترل پایان سال مالی

تهیه اسناد پایان سال مالی از آن جهت اهمیت دارد که تمامی امور حسابداری که به هر علتی مورد توجه قرار نگرفته‌اند، در این سند باید مدنظر قرار گیرد. کنترل سیستم حسابداری و گردش مالی، بررسی تمامی حساب‌ها و مانده‌گیری دقیق از آنها و کنترل صورت‌های مالی و گزارشات حسابداری قبل از بستن سال مالی ضروری است.

۶بستن حساب‌های دائمی و موقت

در پایان سال مالی حساب‌ها دو نوع هستند: دائمی یا موقت

حساب‌های موقت در پایان هر دوره باید رفع تکلیف شوند و مانده بدهکار یا بستانکار آن‌ها مشخص شده و به حساب‌های دائم منتقل شوند. حساب موقت در شروع و پایان دوره باید صفر باشد. اما در حساب‌های دائم، مانده بدهکار یا بستانکار آن در تراز اختتامیه درج می‌شود و به دوره بعد قابل انتقال است. در این مرحله باید تمامی مغایرت‌های بانکی مورد بررسی قرار گرفته و وضعیت آن‌ها مشخص شود.

۷صدور سند تعدیل ماهیت

سند تعدیل ماهیت برای حساب هایی صادر می شوند كه مانده آن ها خلاف چیزی است که در بخش حساب های معین، قرارداده شده است. برای مثال، حساب هایی كه ماهيت آنها بستانكار است، در حساب های شخص، مانده بدهكار تعریف شده است. در این زمان، فرد می بایست حساب های خلاف ماهیت را شناسایی نموده و برای آن، سند اصلاحی ثبت نماید که به آن سند تعدیل ماهیت گفته می شود.

۸صدور سند اختتامیه

صدور سند اختتامیه در پایان سال مالی اهمیت زیادی دارد. با صدور آن تمامی حساب‌های موقت بسته می‌شوند. با صدور سند اختتامیه حساب‌های ترازنامه‌ای بسته شده و به سال بعد منتقل می‌شوند.

۹صدور سند افتتاحیه

برای تنظیم سال مالی باید حساب‌های ترازنامه بسته شده و به سال جدید انتقال یابند. با صدور سند افتتاحیه حساب‌های موقت و دائمی در سال جدید تشکیل می‌شوند. البته برای این منظور باید از قبل سال مالی جدیدی تعریف شود.

۱۰بستن سال مالی در نرم‌افزارهای حسابداری

در حال حاضر بیشتر شرکت‌ها از نرم‌افزارهای حسابداری برای تهیه صورت‌های مالی خود استفاده می‌کنند. با نزدیک شدن به پایان سال مالی، شرکت‌ها به دنبال تهیه اسناد مالی و تعیین درآمدها و هزینه‌های خود می‌روند. تهیه سند اختتامیه و افتتاحیه سال جدید و تهیه صورت‌های مالی در ۱۲ ماه گذشته یک الزام قانونی است که به سرمایه‌گذاران، شرکای تجاری و بانک‌ها عملکرد مالی کسب و کار را نشان می‌دهد.