• 1403/05/21
  • ارسال شده توسط: همراه حساب
  • بخش: مقالات

در این قسمت از مقاله همراه حساب قصد داریم در مورد مجوزهای کسب و کار و موارد آن بحث کنیم، جهت مشاهده مطالب با ما همراه باشید.

مجوز کسب و کار اینترنتی چیست

مقدمه

پیشرفت تکنولوژی به خصوص در زمینه اینترنت باعث شده که اکثر حوزه‌ های کسب و کار وارد دنیای آنلاین و بزرگ اینترنت شوند. شاخه‌ ای که خیلی زود رونق پیدا کرد و در تمام دنیا گسترش یافت و باعث ایجاد فرصت‌های شغلی بسیاری شد. اما باید توجه داشت برای فعالیت در اینترنت، صرفا داشتن سایت یا پیج برای موفقیت در آن کافی نیست. بلکه باید با روش های گوناگون بتوانید اعتماد مشتریان را جلب نمایید. به یاد داشته باشید لازمه ی هر کسب و کار موفقی اعتماد سازی است. در این مقاله از همراه حساب به اقداماتی که  بایستی قبل از راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی انجام گیرد اشاره میکنیم.

مجوز کسب و کار اینترنتی چیست؟
مجوز کسب و کار اینترنتی یک مجوز رسمی یا نوعی تاییدیه است که به منظور قانونی بودن فعالیت کسب و کار توسط اتحادیه صنف کسب و کارهای مجازی کشوری صادر می شود.این مجوز به شما اجازه می‌ دهد تا فعالیت ‌های تجاری یا خدماتی خود را به صورت آنلاین انجام دهید و همانند یک مغازه و فروشگاه حقیقی دارای هویت شوید.
به عبارت ساده ‌تر، مجوز کسب و کار اینترنتی این اطمینان را به مشتریان شما می دهد که شما به صورت قانونی و با رعایت مقررات، در فضای آنلاین فعالیت می ‌کنید.

موارد لازم برای کسب و کار اینترنتی

موارد لازم جهت راه اندازی کسب و کار اینترنتی به صورت زیر می باشد:
مجوز کسب و کار اینترنتی: دریافت پروانه کسب و کار مجوز اصلی برای راه ‌اندازی و شروع  هر نوع کسب و کار می باشد.
نماد اعتماد الکترونیکی: نماد اعتماد الکترونیکی نشان دهنده این است که کسب و کار شما در حفاظت از اطلاعات شخصی و امور امنیتی مشتریان پایبند است. این نماد از سازمان ‌ها و نهادهای مرتبط با امنیت اطلاعات و تجارت الکترونیک صادر می ‌شود.
پرونده مالیاتی: برای فعالیت در حوزه کسب و کار اینترنتی، باید ثبت نام مالیاتی خود را انجام داده و در سایت اداره دارایی تا مرحله 4 رسانده باشید
تایید پستی محل فعالیت: محل فعالیت شما باید مورد احراز هویت قرار گرفته باشد و سند مالکیت یا اجاره نامه دارای کد رهگیری داشته باشید.

 

شرایط و نحوه دریافت مجوز کسب‌و‌کار اینترنتی

شرایط دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی
⦁ نداشتن بدهی مالیاتی: نداشتن هرگونه بدهی مالیاتی یا بدهی ‌های دیگر به دولت به منظور اطمینان حاصل کردن از پایبندی به وظایف مالیاتی توسط کسب و کارها است.
⦁ داشتن محل فعالیت مشخص دارای سند یا قولنامه با کد رهگیری
⦁ داشتن وب سایتی که دارای محصول یا خدمات مشخص باشد
⦁ داشتن نماد اعتماد الکترونیکی
⦁ ثبت نام کد اقتصادی تا مرحله 4

"همراه حساب" همراه شما در حساب و کتاب
سایت آموزشی همراه حساب، منبعی کامل برای یادگیری و تقویت مهارت ها در زمینه حسابداری .این سایت باارائه دوره های آموزشی تخصصی و کاربردی به شما کمک می کند تا مفاهیم پیچیده حسابداری را به آسانی فرا گیرید و موفقیت شغلیتان را تضمین کنید.

نحوه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی
نحوه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی به صورت زیر می باشد:
⦁ مراجعه به وب ‌سایت مجوز ها: ابتدا باید به وب‌ سایت درگاه ملی مجوز ها مراجعه کنید.
⦁ ثبت نام و ایجاد حساب کاربری: باید ثبت نام کنید و یک حساب کاربری ایجاد کنید. این حساب کاربری به شما اجازه می ‌دهد تا درخواست ‌ها و مدارک خود را بارگذاری کنید.
⦁ مشخص کردن نوع کسب و کار: باید نوع کسب و کار یا خدمتی که می ‌خواهید مجوز اینترنتی برای آن صادر شود، مشخص کنید.
⦁ پر کردن اطلاعات کسب و کار: اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را وارد کنید، شامل نام کسب و کار، آدرس، توضیحات مختصر و مشخصات مرتبط با آن.
⦁ بارگذاری مدارک مورد نیاز: در این مرحله باید مدارک لازم را برای تایید هویت، مطابق با قوانین بارگذاری کنید.
⦁ پرداخت هزینه مجوز: معمولا هزینه‌ ای برای درخواست مجوز دریافت می ‌شود. باید مبلغ مورد نظر را پرداخت کنید.
⦁ بررسی توسط مقامات: در این مرحله مقامات مربوطه درخواست و مدارک شما را بررسی می‌ کنند. این مرحله مقداری زمان بر است و به تایید مدارک مطابق با قوانین بستگی دارد.
⦁ دریافت مجوز: پس از تایید و بررسی موفق، مجوز کسب و کار اینترنتی به شما اختصاص داده می ‌شود.
⦁ پشتیبانی و پیگیری: ممکن است در طول فرآیند، نیاز به پشتیبانی یا پیگیری داشته باشید تا وضعیت درخواست خود را متوجه شوید.

مدارک لازم و مزایای دریافت مجوز کسب‌و‌کار اینترنتی

مدارک لازم برای دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام پروانه کسب به صورت زیر می باشد:
⦁ کپی کارت ملی یا مدرک شناسایی معتبر
⦁ گواهی معافیت، پایان خدمت و یا اشتغال به تحصیل برای آقایان
⦁ عکس پرسنلی
⦁ مدارک مرتبط با مالکیت یا اجاره مکان فعالیت
⦁ داشتن کد اقتصادی و کد رهگیری ثبت نامی که به مرحله 4 رسیده باشد
⦁ اطلاعات تجاری و شرکتی (در صورتی که مجوز حقوقی می خواهید)
⦁ اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی )
⦁ داشتن تلفن ثابت و کد پستی قابل احراز

مزایای گرفتن مجوز کسب و کار اینترنتی 
⦁ افزایش اعتبار : داشتن مجوز کسب و کار اینترنتی نشان ‌دهنده این است که شما کسب و کار خود را جدی گرفته و آمادگی دارید که تحت نظر و مشاوره ‌های نهادها و سازمان ‌های مرتبط فعالیت کنید.
⦁ رقابتی بودن: به دلیل رقابت بسیار بالا در محیط تجارت اینترنتی،  داشتن مجوز کسب و کار می ‌تواند شما را از سایر رقبا تمایز دهد و به مشتریان نشان دهد که کسب و کار شما از لحاظ قانونی و اخلاقی بهترین شرایط را دارد.
⦁ برخورداری از تسهیلات مالی بانک های دولتی: بانک ها و موسسات اعتباری برای اختصاص وام به کسب و کارها، جواز کسب را به عنوان ضمانت اجرایی درخواست می کنند. بنابراین با اخذ جواز کسب می توانید از تسهیلات مالی بانک های دولتی بهره مند شوید.
⦁ حفاظت از مشتریان: مجوز کسب و کار اینترنتی نشان می دهد که کسب و کار شما به حفاظت از اطلاعات شخصی مشتریان متعهد است. این امر باعث افزایش اعتماد مشتریان به کسب و کار شما می شود.
⦁ جلب اعتماد مشتری: برای موفقیت و پیشرفت در حرفه کاری خود  جلب اعتماد مشتریان امری حیاتی است. مجوز کسب و کار به مشتریان نشان می دهد که شما فعالیت خود را به صورت مشروع، مجاز و قانونی انجام می ‌دهید.

جمع بندی

از مهم ترین مراحل شروع و ادامه هر کسب و کار موفق و قانونی اخذ جواز کسب و کار می باشد. اگر چه پروسه اخذ مجوز در سازمان ها کمی زمانبر است اما به هر حال برای راه اندازی یک کسب وکار به این مجوز ها نیاز داریم.در این مقاله از همراه حساب به بررسی مجوز های لازم برای شروع یک کسب و کار اینترنتی، مدارک لازم برای دریافت مجوز، نحوه دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی و همچنین مزایای گرفتن این مجوز ها پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.